Tu jesteś: START » e-commerce » Przymusowa rejestracja – błąd który może drogo Cię kosztować

Przymusowa rejestracja – błąd który może drogo Cię kosztować

Autor: Mariusz Orczykowski | 05-05-2012 | W kategorii: e-commerce, usability
(0)

panel rejestracji

Zakładam, że skoro prowadzisz sklep internetowy, to śledzisz statystyki sklepu. Z pewnością zauważyłeś, że duża część klientów, która prawie dokonała zakupu w Twoim sklepie (wrzuciła produkty do koszyka) w pewnym momencie przerwała zakupy. Według badań firmy eMarketer 32% użytkowników dodających produkty do koszyka przed finalizacją porzuca koszyk i opuszcza sklep. To może, a nawet powinno Cię niepokoić.

Moja czteroletnia córka często podczas zabawy zakrywa oczy i wierzy w to, że jej nie widać. W zabawie można wszystko (prawie J), ale w życiu reguły już nie są takie proste. Możesz nie instalować statystyk lub ich nie analizować, ale problem nadal będzie – może nie w Twojej głowie, ale w wynikach sprzedaży.

Na wysoki współczynnik porzuceń koszyka jedną z ważniejszych kategorii powodów jakie podają klienci, to zbyt utrudniona procedura zakupu. Na tą kategorię składają się m.in.:

  • Konieczność logowania;
  • Złożony proces zakupu;
  • Konieczność wypełniania dodatkowych pól formularzy (niezwiązanych bezpośrednio z realizacją zamówienia);
  • Brak zaufania do strony;
  • Brak ulubionej formy płatności;
  • Problemy techniczne na stronie;
  • Brak pomocy ze strony sprzedawcy.

W tym wpisie pochylę się nad problemem konieczności logowania. W kolejnych wpisach postaram się rozwinąć tematy pozostałych problemów.

E-klient to taka bestia, która lubi wygodę, prostotę i szybkość zaspokojenia swoich potrzeb. W dodatku jest nieufny w stosunku do elektronicznych rozwiązań. Jeżeli napotka na jakiś problem podczas zakupu w e-sklepie, to w większości przypadków zrezygnuje z zakupu. Według przeprowadzonych badań przez IIBR (Interaktywny Instytut Badań Rynkowych), 55% klientów udaje się do konkurencyjnego sklepu internetowego, jeśli napotka na problemy podczas korzystania z e-sklepu.

Jeśli w Twoim sklepie podczas realizacji zamówienia, realizować je mogą jedynie zarejestrowani klienci (a więc jedyną formą złożenia zamówienia jest obowiązek założenia konta w Twoim sklepie), to możesz być pewny, że lwia część porzuceń koszyka jest spowodowana obowiązkiem rejestracji. Dlaczego?

  • Rejestracja opóźnia złożenie zamówienia.
  • Rejestracja wymaga podania dodatkowych danych, które klienci obawiają się lub nie chcą podawać.
  • Kolejne miejsce, które wymaga zapamiętania hasła (na 99% klient podczas kolejnych zakupów nie będzie pamiętał jakie hasło podał).
  • Nie raz się zdarza, że po wypełnieniu formularza rejestracyjnego koszyk jest pusty – statystyki są nieubłagane, klient drugi raz go nie wypełni.

Przymusowa rejestracja, to zamach na wygodę, prostotę i szybkość zakupów, a więc na to wszystko co stanowi siłę i zalety zakupów przez Internet.

Z pewnością rejestracja klientów, to czysta wygoda dla Ciebie. W bezobsługowy sposób uzyskujesz bogatą bazę klientów i poznajesz jego zwyczaje. Dodatkowo oferujesz program lojalnościowy, promocje, które zachęcają tych klientów do ponownych zakupów. Ale mimo wszystko powinieneś kierować się wygodą klientów.

Jeśli oferujesz dobrej jakości produkty, sprawnie przeprowadzasz realizację zamówienia i nie utrudniasz procedury reklamacji, to klienci odwdzięczą się lojalnością i chętnie będą u Ciebie robili kolejne zakupy. W innym wypadku nawet przebrnięcie przez wymuszoną rejestrację i wysoki rabat na kolejne zakupy nie skłoni ich do ponownych zakupów.

Zamiast zmuszać klientów do rejestracji i pozostawienia dodatkowych danych zachęć ich do tego (podaj powody, korzyści rejestracji), ale niech to będzie ich autonomiczny wybór, a nie nakaz. Wówczas zwiększysz liczbę nie tylko dokonujących zakupów jednorazowych, ale również rejestrujących się w Twoim sklepie.

Dobrym przykładem jest sklep www.strefa24.pl

panel logowania

 


DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

  • NEWSLETTER

    Aby zapisać się do newslettera, wpisz swój adres email poniżej. Otrzymasz email z informacją, jak potwierdzić subskrypcję.

  • ARCHIWUM

  • KATEGORIE

  • By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close