Tu jesteś: START » e-commerce » Jaka strona taki zysk – czyli jak skuteczna może być strona www

Jaka strona taki zysk – czyli jak skuteczna może być strona www

Autor: Mariusz Orczykowski | 05-04-2012 | W kategorii: e-commerce, e-marketing, polecane, SEM | SEO, usability
(0)

Firmy inwestują w strony internetowe, których stopa konwersji średnio utrzymuje się na poziomie 2%. Czyli na 100 odwiedzających witrynę, tylko dwie osoby wykonują żądaną akcję.

Aby zwiększyć zyski z witryny, często następnym krokiem jest inwestycja w reklamę. Jej zadaniem jest zwiększenie ruch potencjalnych klientów na firmowej stronie, co wprost proporcjonalnie przekłada się na zwiększenie zysku. Niemniej jednak stopa konwersji nadal utrzymuje się na poziomie 2%. Poza tym takie działanie ma poważną wadę. Aby utrzymać zwiększony ruch na stronie, a więc większy zysk, firma musi permanentnie inwestować w kolejne kampanie reklamowe. Żeby jeszcze bardziej zwiększyć ruch na stronie, musi zwiększyć budżet na kampanie.

Jest to niewłaściwa strategia, gdyż jej rentowność jest o wiele niższa niż być mogła. Jak w takiej sytuacji powinien zachować się przedsiębiorca? Pieniądze przeznaczone na kampanie powinien w pierwszej kolejności przeznaczyć na podwyższenie stopy konwersji firmowej strony www. 2% to nie jest górna granica, którą można uzyskać ze strony. W zależności od branży, od charakteru strony i jakiej akcji wymaga od użytkownika (kupno produktu, usługi, zostawienie swojego adresu e-mailowego czy może wykonanie telefonu do firmy) można uzyskać skuteczność na poziomie nawet kilkunastu procent. Oczywiście nie ze wszystkimi stronami takie wyniki można osiągnąć. Jednak z pewnością można poprawić wynik 2%.

Wariant 1: zwiększenie liczby odsłon serwisu

Żeby to jakoś lepiej zobrazować, posłużę się przykładem. Jest firma produkująca specjalistyczne oświetlenie. W miesiącu ma średnio 1000 odsłon strony. Standardowo utrzymuje stopę konwersji na poziomie 2%, dzięki czemu dochodzi do 20 transakcji w miesiącu. Chcąc zwiększyć zyski, a jednocześnie nie posiadając dużego budżetu na promocję, firma zainwestowała 5000 zł na reklamę w internecie. Wykupiła 50000 odsłon linku sponsorowanego. Poniższa tabela przedstawia wyniki tej inwestycji.

 Stopa konwersji  Liczba odsłon strony  Konwersja sprzedaży  Przecięnty dochód ze sprzedaży  Całkowita wartość sprzedaży  Rentowność
 pozycja wyjściowa  2%  1000  20  1000  20000  -
 kampania  2%  2000  40  1000  40000  300%

Jak widać kampania poskutkowała i zysk wyniósł 300% w stosunku do inwestycji. To jest przyzwoity wynik i z pewnością wielu przedsiębiorców zadowoliłoby się tym osiągnięciem. Rzecz jasna, wartość sprzedaży nie stanowi dochodu. Wszelkie koszta związane z działalnością nie są przedmiotem mych rozważań.

Wariant 2: konwersja – zwiększenie skuteczności serwisu

W następnym roku firma znów przeznaczyła 5000 zł na zwiększenie sprzedaży. Tym razem firma przeanalizowała swoją stronę i doszła do wniosku, że trzeba dokonać na niej zmian. Poniżej wyniki tej konwersji:

 Stopa konwersji  Liczba odsłon strony  Konwersja sprzedaży  Przecięnty dochód ze sprzedaży  Całkowita wartość sprzedaży  Rentowność
 pozycja wyjściowa  2%  1000  20  1000  20000  -
 konwersja  7%  1000  70  1000  70000  900%

Strona została dostosowana do potrzeb jej użytkowników. Zyski z tej inwestycji są o wiele większe. Jednak, to nie jedyna zaleta dokonanych zmian na stronie. Stopa konwersji od tego momentu będzie ciągle wynosiła 7%, a więc z każdym miesiącem rentowność inwestycji będzie rosła.

Żebym nie został oskarżony o przesadne nadanie stopy konwersji, choć oparta jest ona o autentyczne wyniki jednego z moich klientów, to rozważmy teraz pesymistyczną sytuację:

 Stopa konwersji  Liczba odsłon strony  Konwersja sprzedaży  Przecięnty dochód ze sprzedaży  Całkowita wartość sprzedaży  Rentowność
 pozycja wyjściowa  2%  1000  20  1000  20000  -
 konwersja  2,5%  1000  25  1000  25000  0%

Powiedzmy, że zainwestowane pieniądze dały tylko 0,5% wzrost stopy konwersji. Rentowność w danym miesiącu wyszła na 0. To są dobre wyniki. Firma nie dość że nie straciła, to wbrew pozorom zyskała. Zyskała 0,5% skuteczności.

 

Co się bardziej opłaca – inwestować w stronę czy w reklamę?

Oto jak w tej sytuacji przedstawiają się obie inwestycje w ciągu roku:

 Działanie  Stopa konwersji  Koszt inwestycji  Zysk pierwszego miesiąca  Rentowność pierwszego miesiąca  Zysk w ciągu roku  Rentowność w ciągu roku
 kampania  2%  5000  20000  300%  20000  300%
 konwersja  2,5%  5000  5000  0%  60000  1100%

Wyniki konwersji są znacznie lepsze. To nie oznacza wcale, że kampania reklamowa jest złym rozwiązaniem. Wręcz przeciwnie, jest to świetne rozwiązanie do zwiększenia liczby odsłon na stronie. Niemniej jednak powinno być poprzedzone zwiększeniem skuteczności samej strony. Dlaczego? Obie inwestycje w odpowiedniej kolejności przynoszą więcej korzyści:

 Stopa konwersji  Liczba odsłon strony  Konwersja sprzedaży  Przecięnty dochód ze sprzedaży  Całkowita wartość sprzedaży  Rentowność
 konwersja  2,5%  1000  25  1000  25000  0%
 kampania  2,5%  2000  50  1000  50000  500%

Sama kampania w ciągu miesiąca przyniosła rentowność 300%. Poprzedzona konwersją przyniosła już 500%.

Inwestycja w modernizację strony, tak aby stała się skuteczniejszym narzędziem do pozyskiwania klientów powinna stanowić podstawę strategii marketingowej każdej firmy. Nie ma tu znaczenia jak jest duża i jakimi kwotami obraca. Wartości procentowe będą sprawdzały się zarówno w małych jak i dużych firmach. Oczywiście te podane w artykule są symulacją i dla każdej strony będą przedstawiały się inaczej, aczkolwiek lepiej niż wyjściowa stopa konwersji.

 

Jak postępować, aby zmaksymalizować zyski?

Gospodarka zwalnia, kryzys puka do coraz większej liczby firm. W tej sytuacji firmy będą musiały jeszcze bardziej konkurować ze sobą i skuteczniej przekonywać do siebie klientów. Według prognoz, mimo kryzysu i spadku udziałów z reklamy telewizyjnej, radiowej i prasowej, z reklamy internetowej mają być większe wpływy niż w ubiegłym roku. Co oznacza, że firmy będą wykorzystywały internet do promocji. W efekcie jeszcze trudniej będzie uzyskać większą liczbę odsłon witrynie. Dlatego tak bardzo ważne stanie się w pierwszej kolejności inwestowanie w dobre rozwiązania skierowane na użytkowników (potencjalnych klientów) i ich potrzeby. Dopiero po konwersji przyjdzie czas na kampanie reklamowe. Te firmy, które zwiększą stopę konwersji swoich storn jako pierwsze, uzyskają dużą przewagę nad konkurencją.

Aby zwiększyć stopę konwersji strony, należy odpowiednio zmodernizować witrynę, dostosować do oczekiwań jej użytkowników. Najlepiej w takiej sytuacji oddać się w ręce specjalistów. To się opłaci.

Tagi: .

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

  • NEWSLETTER

    Aby zapisać się do newslettera, wpisz swój adres email poniżej. Otrzymasz email z informacją, jak potwierdzić subskrypcję.

  • ARCHIWUM

  • KATEGORIE

  • By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close