Tu jesteś: START » e-commerce » Formularze – pola minowe przez które musi przejść Twój e-klient

Formularze – pola minowe przez które musi przejść Twój e-klient

Autor: Mariusz Orczykowski | 14-11-2012 | W kategorii: e-commerce, usability
(0)

Formularze są niezbędnym elementem każdego sklepu internetowego. Mimo, że jest to powszechny etap realizacji zamówienia, to zarazem bardzo nielubiany przez klientów (podawanie osobistych informacji, wprowadzanie danych za pomocą klawiatury, czytanie opisów pól i zastrzeżeń często pisanych drobnym drukiem, zapamiętywanie haseł). Tak bardzo, że wolą zrezygnować z zakupu niż przedzierać się przez gąszcz pól do wypełnienia. Formularz jest dla nich jak pole minowe, a każde pole do wypełnienia traktują jak minę – im ich więcej tym bardziej odstraszają od zakupu.

Instytucje, firmy, właściciele sklepów internetowych często wykorzystują formularze do pozyskania większej ilości danych o swoich klientach, zrzucając na nich całą odpowiedzialność podczas pierwszego kontaktu – „chcesz się z nami skontaktować, to powiedz nam skąd jesteś, jak do nas trafiłeś, w jakim jesteś wieku, jakie masz wykształcenie, co lubisz robić, jak spędzasz wolny czas, jakiej jesteś orientacji seksualnej, jakiego jesteś wyznania, jak często dokonujesz zakupu przez internet” itd. Wyobraź sobie, że podczas zakupów w tradycyjnym sklepie podchodzisz do kasy z wybranymi produktami, a sprzedawca zaczyna wypytywać Cię o takie rzeczy. Jaka byłaby Twoja reakcja? Myślę, że nie byłbyś skory do zwierzeń obcej osobie, a nawet mógłbyś poczuć się urażony takim atakiem.

Jeżeli klient chce się z Tobą skontaktować, albo dokonać zakupu, postaraj się mu to ułatwić upraszczając formularz. Poproś jedynie o te dane, które są niezbędne do realizacji celu klienta! Nie wymagaj rejestracji i logowania w serwisie by klient mógł zrealizować swój cel (więcej na ten temat pisałem w artykule „Przymusowa rejestracja – błąd który może drogo Cię kosztować” ). Nie łudź się, że klient zrobi wszystko, byle tylko zrobić u Ciebie zakupy, czy skontaktować się. Jeśli poczuje nieprzyjemny nacisk, trudności, porzuci sklep lub stronę na zawsze i pójdzie tam, gdzie łatwiej zrealizuje swój cel. To nie Ty masz mieć łatwo, tylko klient! Dodatkowo, jeśli jakieś pole może być niejasne dla klienta postaraj się dodać do niego objaśnienie, które pomoże zrozumieć klientowi w jaki sposób ma je wypełnić.

Może też zdarzyć się, że któreś z pól wymaganych przez Ciebie nie zostanie wypełnione przez klienta lub zostanie wypełnione błędnie. Duża część formularzy dostępnych w internecie przeładowuje stronę i wyświetla stronę błędu, ale poprawa tego błędu wymaga niestety ponownego wypełnienia formularza. Nie dopuszczaj do takiej sytuacji. Większość interesantów nie wypełni go ponownie. Zadbaj, aby formularz przetwarzał dane w czasie rzeczywistym i wyróżniał te pola które klient musi uzupełnić (poprawić) nie tracąc danych wcześniej wprowadzonych.

Użytkownicy internetu obawiają się pozostawiać swoje dane. Jest to uzasadniona obawa i jeśli chcesz mieć klientów, to musisz ten fakt uszanować. Jeżeli uznają, że wypełnione dane nie będą bezpieczne albo któreś pole jest zbędne, narusza ich prywatność, lecz są konieczne, to jest duże prawdopodobieństwo, że zrezygnują z dalszego wypełniania formularza.

Jeżeli ilość danych koniecznych do np. realizacji zamówienia, jest dość znaczna, to rozbij formularz na dwa do czterech etapów. Użytkownik mając przed sobą długi formularz do wypełnienia szybciej się zniechęci i zrezygnuje z zakupu, niż przełamie się do jego wypełnienia. Pamiętaj jednak, że użytkownik musi wiedzieć, z ilu etapów składa się realizacja. Większa ilość etapów również może zniechęcić użytkownika do zakupu.

Ty jesteś gospodarzem swojej strony czy sklepu i tylko od Ciebie zależy, czy klienci będą się czuli tu otoczeni opieką i troską czy wykorzystani. To w Twoim interesie jest zadbanie o najprostszą i najprzyjemniejszą z możliwych realizację celów swojego klienta.

Dobrym przykładem jest formularz zamówienia na stronie www.artdom.com.pl. Proces zamówienia został podzielony na cztery etapy. W każdym etapie widoczna jest minimalna ilość pól, które trzeba wypełnić, ale z możliwością dostosowania formularza do indywidualnych potrzeb klienta:

Tagi: .

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

  • NEWSLETTER

    Aby zapisać się do newslettera, wpisz swój adres email poniżej. Otrzymasz email z informacją, jak potwierdzić subskrypcję.

  • ARCHIWUM

  • KATEGORIE

  • By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close