Tu jesteś: START » SEM | SEO » Dwie strony medalu pozycjonowania SEM i SEO w wyszukiwarkach

Dwie strony medalu pozycjonowania SEM i SEO w wyszukiwarkach

Autor: Mariusz Orczykowski | 04-05-2012 | W kategorii: SEM | SEO
(0)

Są dwa rodzaje pozycjonowania stron internetowych uzależnione od sposobu zwracanych wyników przez wyszukiwarki. Można podzielić je na:

płatne (SEMsearch engine marketing), ich pozycja uzależniona jest od wkładu finansowego. Do SEM należą m.in. linki sponsorowane oraz boksy sponsorowane, gdzie opłata za emisję pobierana jest według modelu PPC (Pay Per Click – płać za każde kliknięcie) lub CPM (koszt tysiąca wyświetleń danej reklamy). Można je zobaczyć po prawej stronie wyników w wyszukiwarce lub na samej górze jako pierwsze wyróżniające się wyniki;

naturalne (SEO ­  search engine optimization), gdzie ich pozycja uzależniona jest (w dużym uproszczeniu) od jakości pracy włożonej w przygotowanie strony internetowej i przetworzonej przez algorytm danej wyszukiwarki.

Korzyści z SEM

  • Gwarancja pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwarek przy odpowiednio wysokim budżecie reklamowym.
  • Gwarancja wyświetlania wyników wszystkich pozycjonowanych (opłaconych)  słów kluczowych. Wyjątkiem jest tu wyszukiwarka Google usuwająca wyniki, które nie osiągną odpowiedniego współczynnika skuteczności określonego dla danego słowa kluczowego.
  • Przy modelu PPC opłata jedynie za kliknięcie niezależnie od ilości wyświetleń.
  • Możliwość kontrolowania kosztów przeprowadzanej kampanii marketingowej.
  • Możliwość przeprowadzania szybkich, kilkudniowych kampanii marketingowych.
  • Pewność, że strony nie zostaną usunięte ze spisu wyszukiwarek.
  • Wszelkie wprowadzane zmiany zostaną szybko uwzględnione podczas wyszukiwania.
  • Nie ma konieczności optymalizować serwisu pod wyszukiwarki.
  • Wygląd strony internetowej, ani treść nie ma wpływu na pozycjonowanie.
  • Nieograniczona ilość zdefiniowanych słów kluczowych.

 

Wady SEM

  • Stosunkowo niski współczynnik skuteczności. Według opracowań „Enquiro”, 79% internautów nie zapoznaje się z rezultatami płatnymi, albo sięga po nie wyłącznie wtedy, gdy wyniki naturalne nie są satysfakcjonujące. Widoczność płatnych wyników również jest niska. Zaledwie co drugi internauta widzi pierwszy wynik. Kolejne wyniki są jeszcze mniej widoczne.
  • Im bardziej popularne słowo kluczowe tym większa opłata, co najczęściej wiąże się z bardzo dużymi kosztami pozycjonowania.
  • Bardzo kosztowna długoterminowa kampania marketingowa.
  • Wysokie pozycje wyświetleń lub czas emisji bez niepożądanych przerw, dostępna jest wyłącznie dla firm dysponujących bardzo wysokim budżetem na reklamę lub dla mało popularnych fraz.
  • Przy modelu PPC możliwość wyklikania budżetu na dane słowo kluczowe przez nieuczciwą konkurencję, co w konsekwencji narazi na zaprzestanie wyświetlania danego słowa, albo zwiększy budżet kampanii.
  • Przy modelu CPM również bardzo wysokie koszty pozycjonowania przy stosunkowo niskiej skuteczności (mała ilość kliknięć w stosunku do ilości wyświetleń). Im popularniejsze słowo kluczowe tym szybciej kończy się limit wyświetleń. Żeby zagwarantować ciągłość wyświetleń, należy odpowiednio zwiększyć budżet.

 

Korzyści z SEO

  • Stosunkowo niskie koszty pozycjonowania. Dlatego firmy o niewielkim budżecie reklamowym mogą osiągnąć dobre rezultaty. Dobrze zoptymalizowana strona to najtańsza forma marketingu internetowego i na dłuższy czas najtańsza forma reklamy w Internecie.
  • Bardzo wysoki współczynnik skuteczności. 100% użytkowników dostrzega pierwsze trzy wyniki wyszukiwania.
  • Długotrwałe efekty po zakończeniu prac związanych z pozycjonowaniem.
  • Użytkownicy bardziej ufają wynikom naturalnym niż płatnym. Dlatego najwięcej wejść na strony pochodzi z naturalnych wyników wyszukiwania.

 

 Wady SEO

  • Potrzeba profesjonalnej optymalizacji strony internetowej. Jest bardzo wiele czynników, które mają wpływ na pozycjonowanie, choćby zastosowana technologia, układ stron, czy treści. Dlatego ich umiejętne wykorzystanie ma znaczenie dla osiągnięcia dobrej pozycji w wyszukiwarkach.
  • Długotrwały okres oczekiwania na dobre rezultaty pozycjonowania. W zależności od konkurencyjności wybranych słów kluczowych, pierwsze rezultaty mogą pojawić się dopiero po 3 – 12 tygodniach, a resztę prac związanych z pozycjonowaniem sporo dłużej.
  • Wszelkie wprowadzane zmiany są widoczne dopiero po kilku tygodniach.
  • Nie ma gwarancji, że przedsięwzięte czynności pozycjonowania przyniosą dobre rezultaty.
  • Niedozwolone techniki pozycjonowania stron mogą zostać uznane jako spam i odpowiednio ukarane nawet usunięciem z indeksu wyszukiwarek, co sprawi, że strony przestaną być widoczne w wynikach wyszukiwania nawet przez rok.

 

Który rodzaj pozycjonowania jest skuteczniejszy?

Oba rodzaje pozycjonowania są dobre, a ich skuteczność uzależniona jest od strategii marketingowej jaką przyjmie dana firma i użytych słów kluczowych. Dlatego nie można jednoznacznie powiedzieć, że któreś z rodzajów pozycjonowania jest lepszy.

Na przykład firma, której strategia skupia się na promowaniu marki, stworzyła efektowną stronę w technologii flash i zależy jej na szybkich efektach kampanii, powinna wybrać pozycjonowanie płatne uzupełnione bannerami reklamowymi na popularnych portalach. Zaś firma, kierująca swoją strategię na długotrwałe pozyskiwanie klientów i promocję swoich produktów i usług  przez Internet powinna skupić się na pozycjonowaniu naturalnym.

Jednak, najlepsze efekty uzyska się przez połączenie obu rodzajów pozycjonowania. Dominującą metodą pozycjonowania powinna być naturalna, zaś dla fraz często używanych przez internautów i jednocześnie mało konkurencyjnych warto wykupić słowa kluczowe za niewielką opłatą. Taki zestaw pozycjonujący powinien przynieść wymierne korzyści i spełnić zamierzone cele.


DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

  • NEWSLETTER

    Aby zapisać się do newslettera, wpisz swój adres email poniżej. Otrzymasz email z informacją, jak potwierdzić subskrypcję.

  • ARCHIWUM

  • KATEGORIE

  • By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close